سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جوان شیعه

معیارهای ازدواج

معیارهای ازدواج

یکی از سپرهای قوی برای حفظ دین، ازدواج است. تسریع در امر ازدواج فایده‏های فراوانی دارد و تأخیر آن زیان‏های بسیار. کم‏تر عاملی پیدا می‏شود که به اندازه فساد و انحرافات جنسی، به نوجوانان و جوانان لطمه بزند. این مفاسد لطمه هایی می‏زند که در کل زندگی و در طول عمر انسان تأثیر سوء دارد. حال که ازدواج مفید و لازم است، باید ببینم معیارهای یک همسر خوب چیست؟

شرایط عمومی ازدواج

یک سؤال مطرح می شود که با توجه به مشکلات اقتصادی و نابسامانی هایی که جوانان با آن روبرو هستند چگونه ازدواج نمایند؟ برای رفع این نگرانی و اضطراب، جوانان عزیز و مؤمن باید به چند نکته توجه داشته باشند تا بتوانند در این مرحله از زندگی موفق شوند:

 1- توکل به خدا و اعتماد به خداوند: رمز موفقیت درمشکلات از جمله مسأله ازدواج توکل و اعتماد به خداست. باید انسان ایمان خود را به خدا و وعده‌هایی‌که داده است محکم واستوار کند و از بدگمانی و دو دلی نسبت به وعده‌های الهی بدور بوده و مطمئن باشد پروردگار بزرگ او را تنها نمی‌گذارد و به حال خود رهایش نمی کند. در همین رابطه برای رفع دل نگرانی نسبت به کاستی‌های معیشتی فرموده است: «اگر نیازمند باشند خدا از فضلش آنان را بی نیاز گرداند.»(نور/32) و نیز روایاتی‌که در بخش اول ذکر شد بر این نکته تأکید دارند

 2- دوری از تشریفات: کنار گذاشتن تشریفات زاید، هزینه‌های قابل حذف و دوری کردن از مراسم پر سر و صدا و پر خرج.

 3- قناعت: علاوه بر دوری از تشریفات، زندگی را باید بر اساس قناعت پایه ریزی کرد و معنای قناعت آن است که در اداره زندگی به حداقل بسازد.

 4- بهره‌گیری از خلاقیت، ابتکار و تجربیات دیگران:  انسان موجودی است نیرومند، مبتکر، خلاق و دارای استعدادهای شگرف ذاتی که خداوند در او به ودیعت نهاده است. اگر به این نیروی خارق العاده پی ببرد و از آن استفاده کند قادر است بزرگترین موانع و مشکلات را با سرپنجه تدبیر از سر راه بر دارد.

 کسی که مشکلی به نام ازدواج را پیش رو دارد، لازم است باهوشمندی، موقعیت، جایگاه و امکانات موجود و بالقوه خود را دریابد و به گونه‌ای گام در این راه نهد که کامروا به مقصد برسد و از غلبه دادن احساسات و خیال پردازی ها بر واقعیات پرهیز کند. از سوی دیگر بهره‌گیری از تجربه دیگران به‌ویژه پدرو مادر و دوستان و بستگان دلسوز سرمایه گرانبهایی ‌‌است که فرد باید آن را با فکر و تدبیر خویش آمیخته کرده و با بهره‌گیری از آن بر مشکلات فایق آید.

توقع این‌که از روز اول زندگی هیچ کم و کاستی در زندگی نباشد و از هر حیثی تکمیل باشد، تصوری به‌دور از واقعیت و امری خیال پردازانه است بلکه تکمیل زندگی نیز مشمول قانون تدریج است و همانطور که همه امور مربوط به این جهان به تدریج شکل گرفته و کامل می شود، زندگی نیز چنین است.

 5 - انتخاب همسر موافق و هم‌شأن:

 اگر همسر به معنای واقعی ، همسری هم‌شأن و هم‌سنگ در تمام زمینه‌های گوناگون عقیدتی و مذهبی، اخلاقی، فرهنگ خانوادگی ، اصالت و نجابت، شغل، تحصیلات و سایر موارد باشد، بسیاری از مشکلات با همدلی طرفین قابل رفع است. علت تأکید اسلام عزیز بر اوصاف بایسته یک همسر آسان شدن زندگی و رهایی از گره‌های کور آن است. این‌که اسلام تأکید دارد با انسان بی دین و سست ایمان ازدواج نکنید؛ با زن بدخو همدم نشوید؛ از زن کثیف و لجباز و بیگانه‌گرا دوری کنید و دهها سفارش و هشدار دیگر برای روان شدن روال زندگی و برای آن است که ازدواج با چنین افرادی هدف مقدس زندگی را تأمین نمی‌کند و نتیجه‌ای جز خون جگر خوردن ندارد.

برنامه ریزی ازدواج

در برنامه ریزی ازدواج از هفت عامل نام برده می شود که در امر ازدواج تأثیر بسیار مهمی دارد . این عوامل عبارتند از :

1-نیت واراده  آگاهانه برای ایجاد خانواده و ساختن زندگی مشترک:

 نیت نه تنها یک امر ذهنی نیست ، این پدیده  مجموعه ای از طراحی های ذهنی و عملی است که سخت کوشی و تلاش بهینه و کار‌ آمد، بخشی از آن به شمار می آید . کسی که برنامه ای شفاف و روشن برای  این امر مهم داشته باشد ، استحکام و بقای این پیوند  مقدس را رقم زده است . البته این نکته  را هم نباید  فراموش کنیم که هر گاه  انسان به کار مقدس و ارزشمند،  به ویژه ازدواج دست بزند ، دستهایی نامرئی از آستین  رحمت الهی  خارج می شود و یاری اش می دهند  .

2- سلامت روح و جسم :  انسان سالم به وجود آورنده خانواده سالم است و چون اجتماع ، مجموعه خانواده ها است وقتی سلامت روان پایه و اساس زندگی های مشترک باشد، بالندگی اجتماعی به ارمغان می آورد . سلامت جسم در مرتبه بعد است . در مسأله ازدواج سلامت  اندیشه  و روان و خلقیات از اهمیت ویژه برخوردار است .

3-داشتن منبع در آمدمناسب : بحث تأمین برای یک ازدواج موفق و زندگی پرخیر و برکت بسیار ضرورت  دارد .مسأله اشتغال و تأمین خانواده ، نوعی امنیت  روانی ایجاد می کند که لازمه زندگی مشترک است . دانشجویانی که به ازدواج تمایل دارند با جد و جُهد در کنار درس حرفه ای می یابند و مسأله تأمین را تا حد زیادی حل میکنند . یاری خانواده  در این زمینه  نیز از عوامل آسان کننده‌ ازدواج است . البته در این مراحل صبر ، قناعت ، پذیرش وضع موجود و تلاش برای تأمین  هر چه بیشتر ضرورت دارد . امام علی ( علیه السلام )  در این زمینه  می فرمایند : «کسی که به خاطر ترس از فقر و مشکلات مالی ازدواج را ترک کند ، به خداوند سوء ظن پیدا کرده است.» چون خداوند می فرماید ؛ اگر فقیر باشید و ازدواج کنید ، خدا از فضل خود آنها را بی نیاز میکند .

4-سن  ازدواج : زوج مناسب باید از نظر جنسی به بلوغ کامل رسیده باشد و از جهت روحی و روانی  برای پذیرش مسئولیت  ازدواج آمادگی داشته باشند . امروزه با عنایت  به بحث تحصیل و کار و امکانات ، تعریف خاصی از سن مناسب وجود ندارد .یعنی با لحاظ کردن  بلوغ جسمی و روحی و تطبیق با شرایط زمانه ، از جهت  تحصیل و اشتغال و تأمین ، می توان در خصوص ازدواج تصمیم گرفت .

5-ثبات عاطفی : داشتن ثبات عاطفی و کنترل عواطف و احساسات در امر ازدواج بسیار تعیین کننده و مهم است . حوصله و بردباری ، صداقت و خلوص ، بی آلایشی . مهربانی ، گذشت ،صمیمیت ، اعتماد ، اطمینان ، نظم و انضباط ،همکاری ،سازگاری ، تعهد ، سخاوت ، حسن تفاهم و بالاخره  انعطاف ، از عمده موارد ثبات عاطفی اند . به طور کلی، ازدواج عامل تعادل عاطفی است  به شرطی که زوج ها در تعامل های خود به مؤلفه های آن توجه داشته باشند .

6-داشتن منطق و مسئولیت پذیری :مسئولیت پذیری نوعی اعتماد خاطر و امنیت  روانی به همراه  می آورد و از راههای اساسی کاهش صدمات  زندگی و حیات مشترک زناشویی است . بنابر این  تا این حس در وجود جوان به ظهور نرسیده است  ، نمی تواند به سمت یک زندگی مشترک گام بردارد .       

7-آشنایی جوانان با قوانین و مقررات ازدواج:

 آشنایی مقدماتی با حقوق و قوانین تشکیلی خانوداه  در پایداری  ازدواج و شیرینی  و لذت زندگی بسیار مؤثر است . از جمله حقوق ، حقوق قانونی و شرعی ،مهریه و حدود اختیارات  زوجین در برابر یکدیگر تقسیم کار ، حقوق زن ، تعهدات اصلی و فرعی ،شروط و تربیت فرزند است .