سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جوان شیعه

عصمت امامان (ع)

    نظر

                                                  عصمت امامان (ع)

 برای اثبات معصوم بودن ائمه (ع) ادله زیادی اقامه شده است .

·       دلیل عقلی : نقض غرض :

غرض خداوند از بعثت انبیاء و جانشینان آنها ( امامان ) هدایت انسانهاست ، اگر آنها در تبلیغ و تبیین دین خطا کنند ، موجب گمراهی انسانها می شوند و این نقض غرض است ، یعنی غرض خداوند ، هدایت بود اما با فرستادن امام غیر معصوم ، مردم را گمراه نموده و غرض خود را نقض کرد . در حالی که می دانیم ، خداوند حکیم است و نقض غرض نمی کند . در نتیجه امامان معصوم هستند .

·       دلیل نقلی :

آیه اول : وَإِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ                         

«وچون پروردگار ابراهیم، وى را با صحنه‏هایى بیازمود و او به حد کامل آن امتحانات را انجام بداد، بوى گفت: من تو را امام خواهم کرد ابراهیم گفت: از ذریه‏ام نیز کسانى را بامامت برسان فرمود عهد من به ستمگران نمى‏رسد».(بقره/124)

از این آیه سه استفاده می شود :

اولاً : مقام امامت از مقام نبوت بالاتر است ، زیرا حضرت ابراهیم (ع) مقام نبوت را داشت و پس از آزمایشهای مختلف به مقام امامت رسید .

ثانیاً : مقام امامت انتصابی است ، زیرا خداوند فرمود : « انی جاعلک » یعنی من تو را به مقام امامت منصوب می کنم .(پس انتخاب امام به  دست مردم نیست)

ثالثاً : امام باید معصوم باشد ، زیرا خداوند فرمود : « لا ینال عهدی الظالمین» یعنی عهد من ( امامت ) به ظالم نمی رسد . ظالم کسی است که به خدا یا مردم یا نفس خود ظلم روا داشته باشد و در مقابل ظالم ، معصوم قرار می گیرد ، پس امامت به معصوم می رسد که در تمام عمر خود ، مرتکب ظلم نشده باشد .

آیه دوم : إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً (احزاب/33)

 همانا خدا اراده کرده که پلیدى را از شما اهل بیت ببرد، و آن طور که خود مى‏داند پاکتان کند.

آیه به وضوح تصریح دارد که خداوند اراده کرده هرگونه رجس و ناپاکی ، اعم از ناپاکی هایی که از نظر عقل یا عرف یا شرع قبیح هستند را از اهل بیت برداشته و آنها را پاک و معصوم نماید . و معلوم است که هیچ قدرتی نمی تواند مانع اراده تکوینی خداوند گردد .

سؤال مهم این است که مراد از « اهل البیت » در آیه چه کسانی هستند ؟

اهل سنت می گویند ، مراد ، زنان پیامبر (ص) هستند ، زیرا با سیاق آیات قبل و بعد که درباره زنان پیامبر (ص) است ، سازگار می باشد . اما از نظر شیعه ، مراد از اهل البیت ، پنج تن آل عبا هستند و ادله بسیاری بر این ادعا دلالت دارد .

دلیل اول : حدیث کساء : پیامبر اسلام (ص) در منزل ام سلمه بود ، علی (ع) ، فاطمه (س) ، حسن و حسین (ع) را به زیر عبا فرا خواند . ام سلمه ( از زنان پیامبر ) اجازه ملحق شدن به آنها را خواست ، اما پیامبر (ص) اجازه ندادند ، بعد گفت : خدایا اینان اهل بیت منند ، آنها را از هر پلیدی و آلودگی دور نما . پس از این سخن پیامبر (ص) آیه تطهیر نازل گردید .

بسیاری از دانشمندان اهل سنت به این شأن نزول اعتراف کرده اند مانند :

1.      صحیح مسلم ، ج 4 ، باب 9 ، ص 1883 ( به نقل از عایشه )

2.      مسند احمدبن حنبل ، ج 1 ، ص 331

3.      سنن  ترمذی ، باب 34 ، ص 855

4.      المستدرک علی الصحیحین ، ج 2 ، ص 451

دلیل دوم : پیامبر اسلام (ص) بعد از نزول این آیه به مدت 6 ماه و به نقلی تا 9 ماه ، هر روز صبح ، هنگام نماز مقابل خانه علی (ع) قرار می گرفت و این آیه را تلاوت می نمود .

 این مطلب در اسناد اهل سنت آمده است مانند :

1.      سنن ترمذی ، ص 855

2.      مسند احمدبن حنبل ، ج 3 ، ص 259

3.      الدر المنشور ، سیوطی ، ج 5 ص 377

دلیل سوم : پیامبر اسلام (ص) در روایتی ، مصادیق اهل بیت را معین کرده و فرمودند : نزلت هذه الایه فی خمسه ، فیّ و فی علیّ و فاطمه و حسن و حسین . ( به نقل از تفسیر روح المعانی ، آلوسی ، ج 11 ، ص 197 )

دلیل چهارم : در آیه شریفه آمده است « عنکم الرجس » و می دانیم که ضمیر « کم » مذکر است و شامل زنان پیامبر (ص) که مؤنث هستند نمی شود.

دلیل پنجم : در قرآن به زنان پیامبر(ص) نسبت گناه داده شده و آنها را به توبه دعوت نموده است(تحریم / 4) پس دانسته می شود زنان پیامبر (ص) معصوم نیستند و آیه تطهیر شامل آنها نمی شود .