سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جوان شیعه

تعدد زوجات پیامبر(ص)

                                                تعدد زوجات پیامبر(ص)

در مورد زندگی شخصی پیامبر اسلام(ص) شبهاتی بیان شده که یکی از مهمترین آن ها مسأله زنان پیامبر(ص) می باشد که اجمالا به آن می پردازیم.

در تاریخ برای پیامبر اسلام(ص) نام یازده زن ثبت شده است، خدیجه، سوده، عایشه، ام سلمه، حفصه، جبیریه، ام حبیبه، صفیه، حانیه، زینب هلالی، زینب بنت جحش.

شبهه: برخی تعدد زوجات پیامبر(ص) را بر خوشگذران بودن ایشان حمل کرده اند.

پاسخ: این اتهام با پیامبر گرامی اسلام(ص) هیچ مناسبتی ندارد زیرا:

 اولا: انسان خوشگذران سعی می کند از تمام جهات خوشگذران باشد، کسی که از جهت نیاز های جنسی اهل افراط باشد، قطعا در خوردن و خوابیدن نیز مفرط خواهد بود. مورخان مسلمان و غیر مسلمان گواهی داده اند که پیامبراسلام(ص) هیچگاه حتی در حد نیاز و متوسط از طعام و خواب بهره مند نشد.

ثانیا: پیامبر اسلام(ص) در سن 25 سالگی با زنی 40 ساله ازدواج کرد و تا 50 سالگی تنها با او زندگی نمود. آیا 25 سال زندگی با زنی که 15 سال بزرگتر است نشانه شهوت و خوشگذرانی است. این اتفاق در حالی افتاد که افراد زیادی آرزوی ازدواج با محمد امین و درستکارترین مرد مکه را در سر می پروراندند و خود را به حضرت نشان می دادند. ممکن است کسی بگوید پیامبر(ص) بخاطر اموال حضرت خدیجه با او ازدواج کرد زیرا پیامبر(ص) در سن 25 سالگی هنوز به مقام نبوت مبعوث نشده بود تا بخواهد از اموال او برای اسلام هزینه کند. مهم تر این که حضرت خدیجه از پیامبر(ص) تقاضای ازدواج نمود.

ثالثا: ازدواج های دیگر پیامبر(ص) در 13 سال آخر عمر ایشان بخاطر مصلحت های سه گانه ای بود که به آن ها اشاره می کنیم.

مصلحت اول: مصلحت عام: بعضی از ازدواج های پیامبر(ص) برای عموم مسلمین دارای مصلحت بوده است که حملات و تهاجمات قبائل به اسلام را منتفی کرده است. مانند:

1-    ازدواج با جبیریه، رئیس قبیله بنی المصطلق.

2-    ازدواج با ام حبیبه، دختر ابوسفیان

3-    ازدواج با صفیه، دختر رئیس قبیله بنی نظیر.

مصلحت دوم: مصلحت خاص

1-    ازدواج  با زنان بی سرپرست شهدا. مانند ام سلمه، زینب هلالی، حفصه دختر عمر

2-  مبارزه با سنت های جاهلی: در عرب جاهلی، ازدواج با زن پسر خوانده که همسرش فوت شده یا از او جدا شده است را قبیح و غیر جایز می دانستند. پیامبر(ص) برای مبارزه با این سنت و تفهیم جواز این نوع ازدواج، با زن پسر خوانده خود به نام «زید» که او را طلاق داده بود ازدواج نمود.

3- ازدواج با حفصه(دختر عمر) و عایشه(دختر ابوبکر) از باب تقلیل ضرر بوده‏ است؛ زیرا در غیر این صورت ضررهای آن‏ها به اسلام بیشتر می‏بود.

4-  ازدواج با عایشه: از میان زنان پیامبر(ص) تنها عایشه جوان و زیبا بود و سایر زنان وی مسنّ و اغلب صاحب فرزندان جوان بودند. در مورد این ازدواج باید گفت:

·        سن عایشه بین 13 تا 16 سال نوشته اند که بین 2 تا 3 سال نیز در عقد به سر می بردند.

·   سن ازدواج عرفی است. در عرف عرب ازدواج دختر 17 ساله با مرد 55 ساله را قبیح نمی دانستند. همانطور که ازدواج مرد 25 ساله با زن 40 ساله را تقبیح نمی کردند.

·        پیشنهاد ازدواج از جانب ابوبکر بوده است نه پیامبر(ص).